Projekty, który zmienia nie tylko wygląd sal

Projekt, który zmienia nie tylko wygląd sal

Od jakiegoś czasu w naszej sali języka niemieckiego sporo się pozmieniało. Chociaż na pierwszy rzut oka kolor ścian jest taki sam, to wszystko jest inne. Siedzi się o wiele wygodniej, a w gabinecie obok panuje perfekcyjny porządek. Niech was to nie zdziwi w końcu ‘’Ordnung muss sein’’. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej warto przeczytać ten wywiad z Panią Małgorzatą Piotrowską, która z wielkim zaangażowaniem wprowadza najdrobniejsze szczegóły swojego planu w życie.

J.S: Jaki jest cel projektu w którym bierze udział grupa uczniów z naszej szkoły?

M.P: Głównym celem projektu jest zachęcenie uczniów do działań na rzecz najbliższego środowiska i stworzenie okazji do zdobywania doświadczeń
w partycypacji. Wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań, współudział
w podejmowaniu decyzji i współdziałanie przy realizacji ustalonych zamierzeń ma na celu stworzenie optymalnego środowiska do nauki języka niemieckiego w szkole. Środowiska, w którym uczeń i nauczyciel czuje się dobrze, chętnie przebywa i uczy się bawiąc, a nauka sprawia przyjemność.

J.S: Ile szkół bierze udział w projekcie ,,Niemiecki ma klasę/ Deutsch hat Klasse’

M.P: 115 szkół z całej Polski.

J.S: Ile osób liczy grupa biorąca udział w projekcie ?

M.P: Grupa projektowa liczy 32 uczniów z klas Ib, Ic, IIb, IIc oraz IIIc.

J.S: CO udało się już zmienić w naszej pracowni języka niemieckiego?

M.P: Dostosowaliśmy stoliki do potrzeb uczniów, są teraz wygodniejsze, zajmują mniej miejsca i możemy je dowolnie ustawiać, w zależności od potrzeb i form pracy. Urządzamy szkolną kawiarenkę z własnoręcznie pomalowanymi szafami i szytymi poduszkami, ściany obklejamy plakatami, stworzyliśmy kącik czytelniczy. Zrobiliśmy generalne porządki w szafach, opisaliśmy po niemiecku meble, wykonaliśmy wspaniałe plakaty i gazetki. Świątecznie udekorowane parapety oraz migocąca światełkami choinka wprowadzają przytulny klimat sprzyjający zabawie i nauce.

J.S: Co grupa projektowa planuje jeszcze zmienić ?

M.P:Marzą nam się wygodne krzesła, piękne drzwi zachęcające do wejścia i inspirujące do nauki języka niemieckiego, zamierzamy ukryć niezbyt atrakcyjne miejsca w naszej sali i wyeksponować jej mocne strony. Wspólnie stale poszukujemy nowych rozwiązań.

J.S: Dlaczego zdecydowała się Pani w wziąć udział w tym projekcie ?

M.P: Ponieważ lubię zmiany i nowe wyzwania. Zadanie konkursowe polega na tym, by wspólnie zastanowić się, jak powinna wyglądać optymalna sala lekcyjna do nauki języka niemieckiego i wprowadzić takie zmiany, które sprawią, że przebywający w niej uczniowie i nauczyciel będą czuć się komfortowo, a aranżacja klasy zwiększy motywację do nauki języka niemieckiego i ułatwi naukę. Mamy w szkole uczniów ambitnych, kreatywnych, uzdolnionych i warto zainwestować swój czas i energię, aby te ukryte talenty rozwijać.

J.S: Co daje uczniom udział w projekcie, oprócz polepszenia znajomości języka niemieckiego?

M.P: Pracując metodą projektu uczniowie wspólnie uczą się języka niemieckiego i dokonują zmian w aranżacji klasy, w której uczą się tego języka.Udział w projekcie rozwija kreatywność, stwarza możliwość aktywnego udziału i zaangażowania się na rzecz swojego środowiska oraz okazję do zdobywania doświadczeń w partycypacji. Jestem przekonana, że uczniowie będą dumni ze swoich pomysłów oraz efektów pracy.

J.S: Jak wyglądały warsztaty przeprowadzone przez gościa z Goethe-Institut w Warszawie?

M.P: Były bardzo inspirujące. Celem szkolenia było przybliżenie założeń projektu oraz udzielenie wskazówek dotyczących zmiany aranżacji sali lekcyjnej.

J.S: Skąd dowiedziała się Pani o projekcie ,,Deutsch hat Klasse’

M.P: Z internetu. Lubię odwiedzać stronę internetową Goethe-Institut i szukać inspiracji.

J.S: Czy uczniowie mogą liczyć na wsparcie innych oprócz Pani osób?

M.P: Wspólnie z uczniami liczymy na wsparcie naszego projektu przez dyrekcję,wszystkich pracowników szkoły, rodziców, władze samorządowe oraz organ nadzorujący i środowisko lokalne. Zwróciliśmy się z prośbą o objęcie Patronatem Honorowym naszego projektu do Starosty Wodzisławskiego Pana Ireneusza Serwotki oraz Burmistrza Miasta Rydułtowy Pani Kornelii Newy. Takie wsparcie podniesie rangę naszego przedsięwzięcia i będzie wspaniałą promocją projektu oraz naszej szkoły w środowisku lokalnym. Pan Dyrektor Piotr Skowronek jest bardzo otwarty na nasze pomysły i przychylnie nastawiony do naszego projektu oraz w miarę możliwości wspiera nas w naszych przedsięwzięciach. Z prośbą o wsparcie zwróciliśmy się również do Rady Rodziców oraz Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców w Rydułtowach, które obdarowało naszą pracownię języka niemieckiego książkami oraz kalendarzami, a jego przedstawiciele odwiedzili nas podczas gry edukacyjnej „Klasa z klasą” prowadzonej przez panią Monikę Łagowską z Goethe-Institut w Warszawie. Mamy ogromne wsparcie ze strony Goethe-Institut w Warszawie, który przygotował materiały, przysyła nam pomoce, zorganizował szkolenie dla nauczycieli oraz warsztaty dla uczniów. Bardzo ważna jest również pomoc pracowników szkoły, w szczególności pana Stefana Kotali, pani Weroniki Chowaniec oraz rodziców uczniów grupy projektowej. Bardzo dziękujemy wszystkim za wsparcie.

Autor: Julia Stankowicz